Regjeringen styrker nå innsatsen for et trygt og godt skolemiljø gjennom økt satsing på skolemiljøteam. Dette gir nye muligheter – også for fagarbeidere.
Skolemiljøteam – en viktig satsing for barnas oppvekstmiljø
I revidert nasjonalbudsjett for 2025 har regjeringen tredoblet tilskuddet til skolemiljøteam, fra 15 til 45 millioner kroner.
Les mer om regjeringens satsning her
Målet er klart: Alle barn skal ha en trygg og inkluderende skolehverdag. Skolemiljøteamene er et viktig verktøy for å nå dette målet.
Hva er et skolemiljøteam?
Et skolemiljøteam er en tverrfaglig gruppe som jobber for å styrke det psykososiale miljøet i skolen. Teamene skal bidra til å forebygge mobbing, utenforskap og mistrivsel – og sikre at elever får den støtten de trenger, når de trenger det.
Kommunene har fleksibilitet til å sette sammen teamene etter lokale behov. Det åpner for at fagarbeidere kan spille en sentral rolle.
Et trygt skolemiljø er avgjørende for alle
Fagforbundet mener at: Et trygt og godt skolemiljø er grunnleggende for elevenes læring, trivsel og utvikling. Skolen og SFO må ha nok ansatte med riktig kompetanse for å kunne se og følge opp hvert enkelt barn. Til dette arbeidet trenger vi alle yrkesgruppene i skolen, alle må anerkjennes for sin kompetanse og inkluderes i arbeidet for at alle barn skal ha et godt og trygt skole- og oppvekstmiljø.
Fagarbeidernes viktige bidrag
Barne- og ungdomsarbeidere har en unik kompetanse i å bygge relasjoner, skape trygghet og jobbe praktisk og forebyggende med barn og unge. I skolemiljøteam kan de bidra med:
- Miljøarbeid og tilstedeværelse i elevenes hverdag
- Tidlig innsats og observasjon
- Støtte i konflikthåndtering og sosial trening
- Samarbeid med foresatte og andre tjenester
Fagforbundet har lenge jobbet for at fagarbeidere skal anerkjennes som en viktig del av laget rundt eleven. Nå gir skolemiljøteamene en ny arena for å vise verdien av denne kompetansen.
Fagforbundet mener skolemiljøansatte også må ivareta barn i SFO, heldigvis har regjeringen antydet at ansatte i skolemiljøteam kan ha en rolle også i SFO, for å ivareta kontinuitet og relasjonsbygging.
Det er også åpnet for at skolemiljøteam kan jobbe både i barnehager. Dette viser at teamene ikke nødvendigvis er begrenset til skoletid og undervisning, men kan inngå i bredere oppvekstmiljø-arbeid.
Sørge for et inkluderende oppvekstsmiljø
Kommuner som mottar tilskudd til skolemiljøteam, kan organisere teamene slik at de også er til stede i SFO, spesielt for å følge opp barn med ekstra behov. Fagarbeidere og miljøarbeidere som allerede jobber i SFO, kan inngå i skolemiljøteamet og bidra med sin kompetanse i både skole og fritid. Dette gir bedre helhet og kontinuitet i arbeidet med barnas trivsel og utvikling.
Kompetanseutvikling i sikte
Fra 2026 får fagarbeidere i skole og SFO mulighet til å ta videreutdanning på lik linje med lærere. Dette er et viktig skritt for å styrke fagarbeidernes rolle i skolen – og i skolemiljøteamene.