Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Min side

Samfunnsøkonomisk analyse AS har på oppdrag for Fagforbundet kartlagt og analysert utviklingen i renovasjonstjenester i utvalgte kommuner og undersøkt forskjellene mellom egenregi og anbudsløsning.

renovasjon - illustrasjon - avfallshåndteringSamtykke er gitt. Er du i tvil om bildebruken, ta kontakt med info@fagforbundet.no.
renovasjon - illustrasjon - avfallshåndteringSamtykke er gitt. Er du i tvil om bildebruken, ta kontakt med info@fagforbundet.no. (Foto: High and Low / Fagforbundet)

Fra 2017 til 2019 gikk flere større private renovasjonsselskap konkurs, og 200 kommuner stod overfor valget mellom nytt anbud eller å drive tjenesten selv med egne ansatte. Flertallet av kommunene valgte egenregi etter konkursene, og denne rapporten viser hvilke erfaringer både disse og andre har gjort seg i etterkant, samt hva deskriptiv statistikk viser om gebyrnivåer, sorteringsgrader og materialgjenvinning på virksomhetsnivå og lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår, sykefravær, utdanning og kompetanse blant de ansatte.

Rapporten kan du lese her.

Hovedfunnene peker på en rekke fordeler ved å bruke egne ansatte til både drift og utvikling av denne viktige tjenesten, blant annet:

  • Egenregikommunene har løftet lønns-, arbeids- og pensjonsvilkårene til renovatørene som ble ansatt i den videre driften
  • Ansatte i offentlige virksomheter opplever større grad av medvirkning i jobben enn de i private sektor
  • Egenregi skaper bedre lokalt partssamarbeid
  • Det gis høyere lønn til ansatte med fagbrev i kommunale avfallsselskap, og det oppfordres og gis insentiver til kompetanseheving 
  • Ledere og tillitsvalgte blant de som driver i egenregi, vektlegger bedre kommunikasjon og samarbeid mellom kundesenter, renovatører og innbyggerne samt mellom ansatte og ledelsen som viktige argumenter for egenregi, fordi det gir økt kvalitet på tjenesten
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?