Diskriminering betyr å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av individer på grunnlag av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold. Diskriminering er forbudt etter aml § 13-1 og etter likestillings- og diskrimineringsloven § 6.
Diskriminering og trakassering er ikke det samme, men hvordan vi forebygger, hva som er risikofaktorene og hvordan dette håndteres er i stor grad sammenfallende. Mange av sakene som kom fram i løpet av #metoo-kampanjen hadde elementer av både seksuell trakassering og diskriminering.
Ikke nok med forebygging
De fleste virksomheter har gode retningslinjer for hvordan diskriminerings- og trakasseringssaker skal håndteres, men jobber likevel ikke alltid nok med forebygging og med bedriftskulturen – selv om dette er det viktigste forebyggende tiltaket mot diskriminering og trakassering.
Vi må snakke om hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen og på sosiale arenaer tilknyttet jobben. Hva slags oppførsel er grei, og hva kan vi ikke godta hos oss? Det finnes også organisatoriske forhold som gir større risiko for trakassering og diskriminering, som for eksempel mange midlertidig ansatte og arbeidstakere i praksis/under opplæring.
Tydelige plikter
Både medarbeidere, verneombud og ledere har tydelige plikter når det gjelder forebygging av trakassering og diskriminering:
- En medarbeider som kjenner til trakassering eller diskriminering har plikt til å gi beskjed til verneombud eller leder
- Verneombudet har plikt til å gi beskjed til arbeidsgiver
- Arbeidsgiver har plikt til å undersøke saken og sette i verk nødvendige tiltak
- Verneombudet må påse at disse pliktene er kjent og at de praktiseres