Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Min side

– Jeg tror hele organisasjonen har noe å lære av hvordan ungdommen har jobbet med dette, sier studentansvarlig og nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

Glad og stolt: Nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.
Glad og stolt: Nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira. (Foto: Martine Grymyr)

– Koronapandemien tvang oss til å tenke nytt, og det bød på en gyllen mulighet til å gjøre en etterlengtet vervekampanje for studenter, sier Oliveira, som selv er student denne høsten.

Studentene er en gruppe som vanligvis verves på studiestedene, men smittevern kommer i første rekke, og nye medlemmer må nå rekrutteres digitalt. Resultatet ble en digital vervekampanje, med hjelp fra kommunikasjonsbyrået Spoon.

Improteater og podcast

Studentene ble oppfordret til å sende inn sine beste, verste og morsomste jobbhistorier til Fagforbundet Ungs virtuelle skrifteboks, og allerede i løpet av den første dagen hadde det kommet inn over 150 fortellinger fra arbeidslivet.

Deretter ble alle historiene gjennomgått, og de aller beste ble gitt videre til en gruppe impro-skuespillere, som spilte ut historiene live på Facebook.

I tillegg til improteateret, skal Fagforbundet Ung lansere sin helt egen podcast for studenter, i oktober. Det skal i første omgang lages fem episoder, og tema blir arbeidsrett, studentøkonomi, framtidas arbeidsliv, psykisk helse, og hva det vil si å være fagorganisert.

– Vi favner bredt, men dette er viktige temaer som er aktuelle for studenter, forklarer Oliveira.

Rekordstor økning studentmedlemmer

Alt tyder på at kampanjen, i tillegg til alt målretta arbeid som Fagforbundet Ung har gjort rundt studentene, har gitt gode resultater, og en ekstrem oppsving i antallet studenter det siste halve året.

I 2018 hadde Fagforbundet 5800 studentmedlemmer, mot dagens 6800. Siden januar i år har antallet studenter i forbundet økt med 436. Det betyr at Fagforbundet har flest studentmedlemmer av alle forbundene i LO, og det med god margin.

Har noe å lære av ungdommen

For Fagforbundet Ung ble det lønnsomt å tenke nytt rundt rekruttering, og det er viktig at forbundet jobber mer på denne måten i framtida, mener Oliveira.

– Nå er det naturlig at vi ser på de andre målgruppene våre. Å bruke denne typen kampanjer ufarliggjør fagforeninger for unge folk, og det er absolutt aktuelt å ha lignende kampanjer for lærlinger og elever i 2021, sier Oliveira, og fortsetter:

– Jeg tror alle i denne organisasjonen har litt å lære av hvordan vi har jobba med denne kampanjen. Fagforbundet som arbeidstakerorganisasjon har godt av å tenke utenfor boksen. Vi må tenke nytt og innovativt, det er spesielt viktig når vi skal rekruttere for framtida.


Martine Grymyr


Fagforbundet

 

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?